Amper een jaar na de verschijning van zijn imposante 'De haven, mijn wereld' werkt Danny Deckers alweer aan een nieuw boek. Ditmaal over de geschiedenis van het polderdorp Oorderen, de autofabriek GM en de 'groene' toekomst van de site.

“Het boek zal uiteenvallen in drie grote hoofdstukken”, kondigt Danny aan. “Het eerste deel gaat over het verdwenen polderdorp Oorderen, waar ik als kind nog ging jagen met mijn grootvader vanuit hoeve Kersschot. In het tweede hoofdstuk verrijst het 'dorp' dat de GM-autofabriek was.

Voor dat luik heb ik een groot aantal getuigenissen verzameld van oud-medewerkers, van positief tot negatief. Het derde hoofdstuk gaat over de duurzame, circulaire invulling die het Havenbedrijf Antwerpen aan de site wil geven.”

Vriend Frans Tijsmans


De voorzet voor het boek, met voorlopige werktitel 'Oorderen in het verleden en in de toekomst',  komt van de familie Aertssen. De stichters van de bekende bouwgroep, die nu mee de sloop van de autofabriek uitvoert, moesten ooit hun hoeve in het poldergebied offeren aan de haven.

Maar het kan nog straffer: "Frans Tijsmans, de man van de gelijknamige tunnel en persoonlijke vriend van mijn vader, zag tijdens zijn schepenambt zijn geboortedorp verdwijnen voor de haven.

De herinnering leeft, maar veel mensen die nog in Oorderen hebben gewoond, zeggen er in een adem bij dat verschillende familieleden nu werk hebben in de haven.”


420.000 auto's per jaar


Maar ook met de GM-fabriek heeft Danny persoonlijke ervaring. “Hessenatie en later Shackle beheerden het 'laadplein voor wagons en vrachtwagens' in opdracht van GM. In de fabriek werden tot 420.000 auto's per jaar gebouwd.

De Antwerpse medewerkers van GM gingen in andere Europese vestigingen toelichten hoe ze een bepaald model moesten bouwen. De sluiting viel hen dus erg zwaar, want zij waren bij de besten in hun vak en produceerden moeilijke versies van de modellen, zoals de Opel Astra."

Met Danny's grote liefde voor auto's in het achterhoofd, hoeft het niet te verbazen dat hij ook een 'automobiele' herinnering heeft aan de Antwerpse GM-fabriek.

“Thuis hadden we een Opel Rekord 1700, een model uit 1966 dat eigenlijk voor de Cubaanse markt was bestemd maar door het embargo niet van 'de plein' was geraakt. Die wagen had snufjes die hier nog niet waren ingeburgerd, zoals noodknipperlichten en veiligheidsgordels. Ik heb vanaf mijn achttiende veel met die wagen gereden.”

Toekomstmuziek


De derde fase in het verhaal prikkelt toch onze nieuwsgierigheid. Weet Danny soms meer over de plannen van het Havenbedrijf? “Er zit wel een en ander in de pipeline, maar hoe het derde hoofdstuk eruitziet, is op dit moment ook voor mij nog een beetje een mysterie”, zegt Danny.

“Interviews doen is ook moeilijk door de social distancing. Ik wil in juni klaar zijn met schrijven, zodat het boek in oktober gepubliceerd kan worden.”

De uitgave wordt verzorgd door Pandora Publishers. Joost Houtman 'fatsoeneert' de teksten en Freddy Michiels en Staf Delie dragen enorm bij met weetjes en informatie die zij hebben."

Bron Flows: Ysewijn Willy journalist Nnieuws.